Passerovo Intimní osvětlení má digitálně restaurovanou podobu
Karlovy Vary, 2.7. 2016 Ve Velkém sále Thermalu měl v sobotu premiéru digitálně restaurovaný film režiséra Ivana Passera z poloviny 60. let Intimní osvětlení. Festival tak navázal na tradici, kdy ve světových premiérách představuje renovované skvosty české kinematografie.
Projekce se zúčastnil i režisér, který 10. července oslaví třiaosmdesátiny. Dlouhá léta spolupracoval s Milošem Formanem, a to nejen v tuzemsku, ale i ve Spojených státech. Intimní osvětlení je jeho jediným snímkem, který jako režisér stihl natočit v tehdejším Československu před tím, než emigroval. Získal za něj mezinárodní uznání, na které pak navázal dlouholetou režisérskou dráhou v USA.
Film byl digitálně restaurován Nadací české bijáky, která projekt financovala, Státním fondem kinematografie, který je držitelem práv výrobce, a karlovarským festivalem. Po technické stránce se úpravy ujalo české studio UPP a zvukové studio Soundsquare.
"Bylo to pro mě nádherné a nezapomenutelné natáčení, nikdy už jsem nic podobného nezažila," řekla před projekcí divákům ve zcela zaplněném Velkém sále Thermalu herečka Věra Křesadlová. Vždycky, když tento film vidí, si prý uvědomí, jak člověk stárne. "Až mě na plátně uvidíte, uvědomíte si, co s člověkem udělá život po padesáti letech," dodala.
Režisér prozradil, že ji, která byla provdána za Miloše Formana, původně vůbec nechtěl obsadit. "Zatímco mě Miloš nutil, abych ji obsadil, já mu namítal, že mě dobře zná a jako režiséra mě nebude respektovat. Nakonec jsem nikoho lepšího nenašel, tak jsem jí roli dal. A když si představím, že by to nebyla ona, jde mi mráz po zádech," svěřil se Passer.
Svůj snímek označil za souhru náhod. Nejprve ho scenárista Václav Šašek zavolal, že napsal scénář, a chtěl, aby ho natočil. Pak zcela náhodou vybral v hudební škole hlavního hrdinu, dal mu přečíst scénář a on mu řekl, že je o něm. "Při projekci na Barrandově to musel vidět ředitel studia, který náš film označil za nejnudnější film, jaký byl kdy natočen. Doufám, že pak budete mít jiný názor," řekl Passer divákům.
Hořká komedie o setkání dvou dávných spolužáků - hudebníků patří k nejvýraznějším snímkům nové vlny 60. let, filmoví historici ji řadí mezi desítku nejlepších domácích titulů všech dob. Passer je držitelem Křišťálového glóbu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii z roku 2008.
Digitální restaurace filmů
Tradice uvádění digitálně zrestaurovaných filmů začala v roce 2011, kdy byla z iniciativy MFF Karlovy Vary a za podpory Národního filmového archivu (NFA) a ministerstva kultury slavnostně uvedena Marketa Lazarová Františka Vláčila. Snímek byl renovován díky finanční záštitě společnosti ČEZ. Další tituly byly digitalizovány ve spolupráci Nadace české bijáky a NFA. Postupně byly premiérově představeny restaurované kopie filmů Hoří, má panenko Miloše Formana v roce 2012, moravská epopej Všichni Dobří rodáci Vojtěcha Jasného v roce 2013 a Menzelovy Ostře sledované vlaky v roce 2014. Vloni byl v rámci nového společného projektu Nadace české bijáky, České televize a Muzea Karla Zemana Čistíme svět fantazie slavnostně uveden digitálně zrestaurovaný Vynález zkázy Karla Zemana.
"Jsem rád, že se podařilo přes veškeré problémy a především díky novým partnerům pokračovat v tradici premiér digitálně zrestaurovaných filmů na karlovarském festivalu. Doufejme, že diváci ocení to, že po dlouhé době mohou vidět Passerův skvělý film na velkém plátně a v takové kvalitě, v jaké ho viděli v době jeho premiéry," komentoval to předseda správní rady Nadace české bijáky Petr Šikoš.
Zdroj: Tyden.cz